Revíry - destinaceEvropaŠvédskoGiman - HelesjoReportážeHelesjo 23.-30.6. 2018

Švédsko - Giman - Helesjo - Reportáže

Helesjo 23.-30.6. 2018 16.7.2018

Lipan na muškuHelesjo 23.-30.6. 2018

Na letošní výpravu na sever jsem vyrazil s novými členy party, kamarády Honzou, Tomášem a Láďou. Dva kluci měli zamluvenou loď v místě pobytu a já a Honza jsme si vezli s sebou kajak. Cesta proběhla naprosto bez problémů, a na místě v Helesjo u domku Klokar jsme byli již okolo sobotní 13 hodiny. Po úvodním přivítání a rozmluvě s majiteli domku jsme se mohli zabydlet.

Sobota 23.6.
Zatímco já a Honza jsme se věnovali přípravě cajků, rybářských kajaků a odpočinku po několikahodinovém řízení, Tomáš s Láďou ještě k večeru vyjeli na tři hodinky zkusit štěstí k rákosovým polím poblíž domku Klokar. A nasbírali poznatky, které korespondovaly s úvodním slovem majitele Gulikem, že nás nečeká vůbec lehký lov. No, jak se později ukázalo, měl naprostou pravdu. Kluci udělali na povrchovky cca 10-15 záběrů od menších štik, ale zůstali bez zdolané ryby.

OkounekNeděle 24.6.
Po krátké domluvě jsme vyrazili prochytat první dvě jezera poblíž domku. Počasí bylo oblačné, hodně větrné, honilo nás po jezerech sem-tam a chytání tak bylo dosti náročné. Hladinovky, na které jsme sázeli především, moc nebodovaly. Občas se záběr od menších štik udělal, ale ryby evidentně nijak zvlášť nezajímaly. Kluci nachytali nejvíce ryb ve spodní kamenité části jezera Hällsjön na gumy a woblery.
Ten den jsme ulovili 26 štik do 80cm (jen asi 5-7 ryb mezi 70-75 cm, jinak menší) a několik okounů, z nichž dva byli zajímavější (cca 33-36 cm).

Na kajaku za lodíPondělí 25.6.
V pondělí přetrvávalo silně větrné počasí, a tak jsme dopoledne dojeli dokoupit zásoby pečiva do Kälärne a po obědě vyrazili prozkoumat přítok říčky Kvarnan nad domkem Klokar, abychom se před větrem alespoň trochu schovali. I na přítoku jsme ryby sem tam dokázali najít, štiky však braly velmi opatrně a velice často za nástrahou jen povyjely až pod loď, nebo do ní pouze „klovaly“.
Dvě slušné ryby mezi 80-90 cm měl na prutu Láďa, avšak o obě přišel. Obyčejné trojháčky na jeho wobleru se ukázaly jako prohrávající…
Úsek jsme poctivě prochytali celý a to až k peřejnatému úseku pod jezem. Celkem jsme ulovili 18 štik do 80cm a 15 okounků.
Já se na peřejnatém úseku říčky Kvarnan na 2,5 h zdržel s muškařským prutem a dobře jsem udělal. Nachytal jsem mnoho drobných rybek (50 ks), převážně plotic a síhů, sedm malých PO a pět lipanů. Dva z nich velmi pěkné a to 43 a 48 cm. Zvedl jsem si tak svůj osobáček o pěkných pár cm. V silném proudu opravdu krásné souboje.
Přímo pod jezem jsem pak ještě na vláčku doslova přemluvil jednu štiku 75+ na nymfu XXL a vrátil se na večeři za ostatními.

111 cmÚterý 26.6.
Celý den jsme si vyčlenili na lov na spodním, největším jezeře. Počasí se umoudřilo, vítr se zklidnil a slunce pálilo jako někde u Rudého moře. Naše spálené ksichty toho večer byly důkazem.
Nejdříve jsme zvolili obchytávání porostů na hladinové nástrahy, avšak opět skoro s nulovým úspěchem. Snad pouze u jednoho rákosového pole jsem s Honzou našel několik ryb a ty jsme společně přelstili. Takřka tutové fleky však záběry nedávaly… Ryby přes den evidentně nežraly a nebyly tam, kde jsme je čekali. Bylo potřeba vymyslet něco jiného.
Rozhodli jsme se proto přehodnotit styl lovu. Já s Honzou na kajaku jsme ještě zkoušeli objíždět zátoky, kluci na lodi zvolili jinou taktiku a to vyhledávání ryb v hlubší vodě na zlomech. Obě party nějaké ryby pochytaly, nic extra, ale zhruba po dalších 2h lovu kluci hlásí pořádný úspěch, konečně! Štika 111 cm neodolala wobleru, který nabízel na své sestavě Láďa. Krásná a silná ryba, která všem vynahradila dosavadní bídný součet úlovků a nalila nové energie všem do žil. Poté se ještě pochytalo několik štik do 70 cm a v podvečer jsme se unaveni celodenním sluncem vydali zpět k domku.
Celkem jsme tento den chytili 18 štik (většina pod 70 cm, asi 5ks 70-75 cm a jedna 111 cm). K tomu pár okounů střední velikosti.

KajakářiNoční lov z kajakuStředa 27.6.
Tento den jsme se dopoledne rozdělili. Já na kajaku a Láďa na lodi jsme zkoušeli najít ryby na hlubších místech jezera Hällsjön. Kromě jedné malé štičky a několika okounů jsme za dvě a půl hodiny vyšli úplně na prázdno. Ryby, jako by v jezeře nebyly. Což samozřejmě pravda není!
Tomáš s Honzou vyrazili s lehkou přívlačí na peřejnatý úsek říčky Kvarnån. Zde pochytali více jak dvě desítky okounů, ztratili několik PO a pár ataků měli i od štik.
Na večero-noční lov jsme vyrazili již opět společně a zvolili jsme pochytávání průplavů mezi jezery, kde se ve večerních hodinách dala tušit větší aktivita i koncentrace ryb. Říkali jsme si, když to nešlo přes den. Výsledek byl ovšem znovu nevalný. Občasné útoky menších štik či běžných okounů nás sice udržovaly v koncentraci, avšak bez většího úspěchu.
Kluci s lodí proto přejeli na spodní jezero zkusit zopakovat úspěch z předchozího dne, to se jim ale taktéž nepovedlo a chytili pouze štiky menších rozměrů. Zhruba dvě hodiny věnovali i lovu na říčce pod jezerem Lungsjön, kde bylo mnohem snazší ryby najít a přelstít, než na jezerech. Především okouny menších velikostí.
Já s Honzou jsme se trápili na průplavech až do půlnoci, kdy Honza chytil na zhruba 2m šířce průtoku mezi jezery Bodsjön a Trossjön dvě štiky na dva náhozy. Nejdříve maličkou okolo 40 cm, dalším hodem však pěknou 87 cm, která ten den byla rybou suveréně největší. Já o několik minut později kontroval rybou pod 80 cm. Poté jsme přidali každý ještě jednu menší. Tím větší aktivita ryb opět ustala. Tak jako tak měl noční lov za plného měsíčního svitu své kouzlo a šero dodávalo správný náboj našemu snažení.
Celkem jsme chytili za večer 21 štik (největší 87, 78 a 75 cm) a takřka padesát okounů do 30 cm.

Potočáček.Čtvrtek 28.6.
Ve čtvrtek jsme trochu dospali probdělou noc, posilnili se a znovu vyrazili na lov. Počasí se opět změnilo, bylo zataženo, deštivo a odpoledne, kdy přestalo pršet, se opět zvedl silný vítr 7-9 m/s, který v nárazech dosahoval až k 18-20 m/s. Strašný fičák. I tlak byl jako na houpačce.
Kluci na lodi věnovali trochu času na horním jezeře a pak přejeli na spodní jezero. Chytili dvě štiky a měli několik nedobraných záběrů. Zkrátka ryby opět extra nespolupracovaly.
Já s Honzou jsme vzhledem k větrnému počasí popojeli tentokrát autem a zkusili štěstí na říčce pod jezerem Lungsjön, říčce Kvarnan. Honza zvolil přívlač s malými woblery a gumkami a já jsem střídal streamerování a nymfu s muškařskými pruty. Náročné brození v panenské přírodě bylo přidanou hodnotou na klidu a kráse, která byla všude okolo nás. Avšak byla to dřina!
Honza chytil na malého woblírka jednu hezkou štiku k 85 cm a více než 20 okounů do 30 cm. Já jsem na streamer chytil tři štiky (nej cca 75 cm) a na nymfu okolo třiceti ryb ve složení plotice, síh, několika divokých PO a lipanů. Nejhezčí ryba, lipan 40+, se však vyřízl.
Zatímco kluci večer spřádali plány na závěrečný den výpravy a nabírali síly na celodenní páteční lov, já neodolal pokušení spojitosti muškařského vybavení a cílové ryby štiky. Když se kluci chystali spát, vyrazil jsem na noční lov na horní peřejky řeky Kvarnan pod jez se streamery. V silném nárazovém větru to byl sice s házením chvílemi doslova očistec, ale našel jsem způsob, jak se trochu schovat „za vítr“ a házet tam, kam jsem potřeboval. A ryby světe div se, aktivně lovily.
Za dvě a půl hodiny jsem udělal osm záběrů, tři ryby vyndal (největší 75-80 cm), jedna ryba jistě 80+, spíše k devadesáti, mi to netrefila a jedna ryba neúprosně ukousla sedmdesátku fluocarbon a odjela se streamerem v tlamě. Byly to ale výborné tři hodiny na řece. Pak rychle spát a ráno opět do boje!

Štika 104 cm z kajaku.Pátek 29.6.
Předpověď počasí se naplnila do puntíku a tak jsme celý poslední den užívali oblačnosti, přeháněk a především silného větru, který dorazil ve čtvrtek po obědě.
Tomáš s Láďou vyrazili na lodi na spodní jezero Lungsjön, kde v předešlých dnech zaznamenali svoje největší dosavadní úspěchy, a tak tam věřili nejvíce v další pěknou rybu. Vítr a vlny byly ale na veliké ploše tak silné, že se po chvíli rozhodli přemístit raději na říčku Soån, kde byla v meandrech větší šance najít schovku za větrem a trochu si užít rybolovu. A celkem si zachytali. Tomáš chytil více jak patnáct okounů a podobný počet pstruhů obecných, většina z nich velikostně 30-40 cm, dva dokonce k 50 cm, jen jednoho ale zdolal až k rukám, druhý se vyřízl. A k tomu 8 štik, největší 75-80 cm. Láďa na jezeře ztratil rybu k metru, 90+ zcela jistě, jednu menší chytil. Na říčce pak chytil 4 štiky a jednoho okouna. Chytal na podstatně větší nástrahy, než Tomáš. Škoda té metrovky, říkali jsme si večer všichni…
Já s Honzou jsme naložili kajaky na auto a vyrazili nad jezera na Grandsjöan. Na kajakách to byl opravdový očistec, kdy jsme se chvílemi sotva drželi alespoň na místě, natož pak, abychom někam popojížděli vpřed a mohli v klidu pochytávat slibná místa. Ale i o tom je kajakorybaření. Navíc, když Honza zhruba po půlhodině vyndal krásnou metrovku (104 cm) z rákosů, vítr jsme tak nějak přestávali vnímat a hledali další pořádné zubatice, i kdyby trakaře padaly…
Honza mi to tento den nandal na plné čáře, ulovil více jak 20 štik, většinu ve velikostech 60-75 cm. Já měl za den pouhých sedm ryb, velikostně nic mimo průměr, jediná pěkná ryba (odhadem 90+) mě pár vteřin po záběru zamávala ploutví a byla fuč. Nedařilo se, zkrátka den blbec. Ale Honzova nádherná ryba byla ten den i pro mě krásným zážitkem, která tak nějak zakončila naše týdenní snažení na vodách okolo Helesjo.

Ke kvalitní rybačce patří kvalitní rum!Večer následovalo balení, příprava na cestu a spánek. Ráno rozloučení se skvělým a ochotným majitelem domku a zhruba v 8:30 jsme se vydali na cestu zpět k domovu. I ta probíhala v klídku, trajekt jsme stihli úplně v pohodě i se všemi nákupy suvenýrů a potravin domů, návštěvu rybářského obchodu v Sundsvallu taktéž. Prostě vše na pohodu a dle plánu.
Tedy…až na nucenou zastávku na německé dálnici, kdy nám shodou několika všelijakých okolností došla nafta. Ale o tom až zase někdy jindy, to je totiž příběh na samostatný článek, věřte mi… 
Shrnutí na závěr:
Celkem jsme za týden ulovili zhruba 135 štik (nej 111, 104 a 87 cm), 130 okounů, 25 pstruhů obecných, 40 plotic, 30 síhů a 7 lipanů (nej 48 a 43 cm)… plotice, síhy a lipany především na mušku.
Počasí bylo velmi proměnlivé, včetně tlaku, nepříjemný byl zejména silný vítr první a poslední dny výpravy. Teploty se pohybovaly většinou od 13-18 °C, nejteplejší bylo úterý max. 24 °C a nejchladnější pátek, kdy bylo jen 11-13 stupňů.
Aktivitu ryb podle nás hodně ovlivnilo obrovské množství potěru a rybiček několika velikostí všude na jezerech i přítokách a také nestálé a urychlené letní počasí.
Ikdyž jsme nezachytali možná tolik ryb, především těch větších, jako jsme si představovali, tak nějaké pěkné se povedly a především jsme získali mnoho cenných poznatků a informací o krásné lokalitě čtyř jezer na říčce Kvarnan. Obzvláště pro ty, co byli na severu úplně poprvé, to byla ohromná zkušenost.
V Helesjo bylo zkrátka velice hezky!

Za celou naši výpravu přeje všem hezké úlovky a plno zážitků nejen ze Švédska